Morgen Mooier maken

Opdrachtgever: gemeente uTRECHT

Uitdaging

De binnenstad van Utrecht heeft in 2019 een grote transformatie ondergaan. Het winkelcentrum Hoog Catharijne werd gerenoveerd en opgeleverd. Waar voorheen zowel de historische binnenstad als Hoog Catharijne de ‘place to buy’ (een gebied gericht op consumptie) waren, is er sinds 2019 een duidelijk onderscheid. Hoog Catharijne is de plek voor ‘buy’ gebleven, terwijl de historische binnenstad die kwalificatie nu niet meer heeft. Hierdoor is er nu meer leegstand en ontbreekt het aan een identiteit.

De gemeente Utrecht heeft, in samenwerking met VCOC (Vereniging van Commercieel Onroerend Goed Eigenaren Utrecht Centrum) en CMU (Centrum Management Utrecht), de ambitie om voor de historische binnenstad een nieuwe identiteit te vinden. Hierbij wil de gemeente de focus van ‘place to buy’ verleggen naar ‘place to be’.

Hoe en wat de Utrechtse definitie van ‘place to be’ is, is een van de hoofdvragen waar Morgen Mooier Maken in samenwerking met Urban Matter Concepts aan werkt.

Aanpak:

Vanuit een strategisch adviserende rol helpen wij de gemeente Utrecht met de proces- en programmatische aanpak van MMM. Hiervoor ondernemen wij de volgende stappen:

  • Adviseren en begeleiden van de proces- en programmatische aanpak vanuit de bestaande ambities naar concrete doelen.

  • Borgen van MMM binnen de organisatie.

  • Betere samenwerking smeden tussen gemeentelijke domeinen, ondernemers en bedrijfsleven.

  • Opstellen van een gemeentelijke vastgoedstrategie voor de binnenstad.

  • Deelname aan de City Deal Dynamische Binnensteden.

Resultaat

Work in progress